Arkadiusz Nowak (Gzymsik) - trochę historii - od "Buddy Boldens Band" do "Alexander's Ragtime Band"
Kontakt z muzyką rozpocząłem bardzo wcześnie, od szkoły muzycznej w
klasie skrzypiec, w roku 1951. Uczono mnie tam oczywiście muzyki klasycznej, której nie byłem wielkim zwolennikiem. Piłowałem skrzypce, ale w wolnych chwilach miast ćwiczyć etiudy, wygrywałem zasłyszane w radiu, popularne melodie. Od zawsze miałem pociąg do rytmicznej muzyki rozrywkowej.
Po odwilży w roku 1956 zacząłem słuchać jazzu tradycyjnego, (który do tego czasu był w Polsce muzyką podziemia, oficjalnie zakazaną). Muzyka ta wywarła na mnie przeogromny wpływ. Podporządkowałem jej całe swoje życie. Zafascynowało mnie banjo. Przekwalifikowanie się ze skrzypiec na banjo nie stanowiło większego problemu. Szybko nawiązałem kontakt z równie jak ja, młodymi i równie zapalonymi miłośnikami jazzu, celem zorganizowania kapeli. W roku 1962 wraz z Tadeuszem Gniadkiem (piano) założyliśmy drugie wcielenie zespołu "BUDDY BOLDEN'S BAND". Na trąbce grał Stanisław Piwowarski, na klarnecie Ludwik Kaczmarski, na puzonie Waldemar Wolski, na kontrabasie Roman Radiuk, na perkusji Robert
Jankiewicz, na fortepianie Tadeusz Gniadek i ja (Arkadiusz Nowak) na banjo. Ponieważ Tadeusz Gniadek podpisał umowę na bal Sylwestrowy 1963 w bardzo ważnym ministerstwie, ja zaś podpisałem na bal w SGPiS (obecnie Szkoła Główna Handlowa), musieliśmy się rozstać.
On zmontował zespół na swój bal, a nasz zespół zagrał bez piana, i tak już zostało. Po Tadeuszu Gniadku przejąłem kierownictwo zespołu, które później przekazałem na pewien czas (do 1965 r.) Ludwikowi Kaczmarskiemu. Od początku zespół cieszył się wielkim zainteresowaniem,
owocującym niezliczoną ilością imprez. Graliśmy we wszystkich klubach studenckich Warszawy, a niebawem zakotwiczyliśmy na dłużej w Domu Mody "ASTRA"
Skład instrumentalny ustabilizował się, ale w zespole często zmieniali się kontrabasiści. Jeżeli o kimś nie zapomniałem grali: Andrzej Ufnalewski, Mieczysław Robakowski, Michał Kiszteliński, Janusz Rafalski, Marian Komar, Krzysztof Sarnowski, Krzysztof Kopczyński, Stanisław Jone kontrabas i tuba. Pod koniec 1964 roku Stasia Piwowarskiego na trąbce zastąpił Edek Nowakowski. W 1964 roku zespół zakotwiczył na kilka lat w klubie "KARUZELA" na Jelonkach, gdzie dołączyły do zespołu dwie wokalistki, Jeanne Johnston i Barbara Martelińska. Oczywiście nie opuściliśmy ani jednego jamsession, które odbywały się co piątek w "STODOLE" na Trębackiej, a co środa w klubie "HYBRYDY". Sezon letni roku 1964 graliśmy w Szczawnie Zdroju na "Białej Sali" i na wielu koncertach plenerowych w okolicy. W 1965 roku Waldemara Wolskiego na puzonie zastąpił Zbigniew Konopczyński, a perkusistę Roberta Jankiewicza zastąpił Janusz Drabkowski. W 1965 roku wystartowaliśmy na przeglądzie zespołów, zorganizowanym przez Polską Agencję Artystyczną "PAGART" i otrzymaliśmy kontrakt na 3 miesiące do Czechosłowacji. Graliśmy tam w mieście Most i w Ostrawie w składzie: Jeanie Johnson - voc, Edek Nowakowski - tp, Ludwik Kaczmarski - cl, Zbigniew Konopczyński - tb, Krzysztof Kopczyński - b, Arkadiusz Nowak - bjo, Janusz Drabkowski - dr Po powrocie do kraju, Ludwika Kaczmarskiego na klarnecie zastąpił Zbigniew Turewicz, a na jesieni, Edwarda Nowakowskiego (z racji poboru do wojska) zastąpił Bogdan Styczyński. W 1966 roku Zbigniewa Turewicza (klarnet) zastąpił Jan Tomczak. |
W 1966 roku otrzymałem propozycję współpracy z zespołem "THE SAMULAKS" pod kierownictwem śpiewającego perkusisty Ryszarda
Samulaka. Był to wokalno instrumentalny kwartet rozrywkowy z ciągotami jazzowymi, w którym przegrałem na gitarze elektrycznej, gitarze basowej
i banjo 11 lat.
|
Webmaster © Arkadiusz Nowak e-mail: arkadiusz.nowak@interia.eu